vrijdag 28 juli 2017

Dag 40 - Zomervakantie 2017 - Sailing home like a gentleman

Donderdag 27 juli - Rustig zeilen door mooi Friesland
  • Vertrek Workum 10.30 h
  • Aankomst Akkrum 15.45 h.
  • Log : 19 zm  Totaal 350 zm
  • Wind: West 2-3
  • Bewolkt, 22 gr. C
Het plan om naar het Jopie Huisman museum te gaan bewaren we voor een volgende keer. Er staat om 10 uur een lekker W windje en we willen graag zeilend naar onze thuishaven en liefst vanavond nog redelijk op tijd in Leidschendam zijn.

De drie bruggen in Workum draaien vlotjes en de spoorbrug voor het boemeltje van Leeuwarden naar Stavoren staat open. Na een half uur zetten we in het Klifrak de 3 zeilen en varen richting Gaastmeer en Heeger Meer.
Het is fantastisch zeilweer en met 4 knopen varen we met een bakstagwindje door het mooie Friese waterlandschap.

5 weken geleden voeren we hier nog met 7 North Beaches door het Heegermeer, de Holle Greft en het Sneekermeer. Het rondje is compleet na bijna 350 zm !

Om half vier draaien we de jachthaven van Akkrum binnen en maken vast in onze eigen box.
Schoon schip maken, opruimen en uitruimen. Ap gaat naar de keurslager om twee stevige, Hollandse, kant-en-klaar maaltijden te kopen. Die gaan mee naar Leidschendam.
De lange groene kuipkussens gaan mee naar huis, fijn in de haven, maar te onhandig tijdens het zeilen en erg heet aan de kont bij zonnig weer. Ineke gaat er kleinere kussens van maken.

Om half zeven stappen we in de (toch weer volle) auto en twee uur later zijn we in Leidschendam. Weer wennen hoor zoveel woonruimte om je heen en stahoogte in de kombuis........

Terugblik
Het was een fijne zeilvakantie die super gezellig begon met de NB-tocht naar Schiermonnikoog met 8 North Beaches 24, hier in de sluis van Stavoren.

Schiermonnikoog, de Duitse Waddeneilanden Borkum, Juist en Baltrum bevielen erg goed, ieder met een eigen karakter. Achteraf hadden we makkelijk nog naar Spiekeroog en verder kunnen zeilen ("achteraf woon je mooi" quote Tom Dumoulin), maar de weer- en windvoorspellingen kwamen niet altijd uit en hoe oostelijker je komt hoe groter de kans op een Catch 22 situatie met doorstaande westelijke winden.
Twee dagen fietsen op Ameland was heerlijk. we bewaren goede jeugdherinneringen aan dit eiland en de fiets-wandeltochten naar het Oerd en de Hon waren afwisselend en boeiend.

Hoogtepunten waren de NB-tocht, Cafe Max in Stavoren en Tox Bar op Schiermonnikoog, de rust van Stropersplaat, Juist en vooral Baltrum, ankeren onder de oostpunt van Schiermonnikoog en natuurlijk de schitterende buienluchten, overtrekkende fronten en bijna altijd mooie zonsondergangen !

Bijna alle geplande klussen aan boord zijn gedaan: diepe, brede zwemtrap, marifoon speaker en -houder in de kuip, vertraging op de fokkeschoot, mahoniehouten balkje op het kuipschot, functionele stuurstandhouder, nieuwe afsluiter op de dieselleiding en de tank vol met GTL diesel. Geen grote aanpassingen, maar ze maken het leven aan boord aangenamer en veiliger.

We blijven een week thuis, daarna, rond 4 augustus, en als de windverwachting gunstig is, gaan we nog een week of drie zeilen richting Zeeland, andersmogelijk naar Den Helder, Texel en Vlieland.

Volgend jaar met de NBOA een aanbrengtocht naar Zierikzee en een NB tocht in Zeeland, en dan verder naar Boulogne en Normandië ?