zondag 23 juli 2017

Dag 34 en 35 - Zomervakantie 2017 - Ameland

Vrijdag 21 en zaterdag 22 juli -  Ameland verder verkennen

Vrijdagmorgen om zes uur begint de uittocht van zeilboten richting Terschelling en Lauwersoog. De grote jachten buitenom, de kleinere, ondiepe zeilboten ovder de wadden. We maken even los en laten de twee jachtjes naast ons uitvaren, We hebben twee uur later de haven bijna voor ons alleen (maar dat zal niet lang zo blijven.....)

Het waait nog stevig en af en toe een flinke bui, geen weer om fietsen te huren. Ineke draait maar weer eens een was en Ap heeft eindelijk de oplossing gevonden hoe je de zwemtrap vastmaakt toch vanuit het water omlaag kan trekken. Bij de Jan van Gent is dit handig opgelost met een redelijk lange lijn en een clamcleat.

Naar het dorp Nes is maar 15 min. lopen en onderwek kom je langs de VVV en de Jumbo. In het dorp is het gezellig druk met families met kleine kinderen. Er zijn hier veel campings en vakantiehuisjes en je mag natuurlijk de auto en caravan op de veerboot meenemen.
Verder zijn er heel veel duitse (pastorale) kampen en kampeerboerderijen voor bleekneusjes uit de grote duitse steden.

In het dorp doen we wat inkopen en bij Metz eten we kibbeling en een flinke pan gekookte mosselen.

's Avonds gaat de zon weer prachtig onder en van de laatste boot die om 21.45 h. aankomt rollen de auto's en toeristen met rolkoffers de veerdam af.

Zaterdagmorgen om half tien bij de havenmeester de zaterdagkrant gehaald en bij Kievit aan e haven twee mooie Gazelle fietsen gehuurd. Voor vouwfietsen is op onze NB24 eigenlijk geen plaats en voor voor 7 Euro per dag fietsen we het eiland rond.

We vertrekken rond 12 uur richting Buren en de oostpunt van het eiland, het Oerd en de Hon, twee natuurgebieden met o.a een grote meeuwenkolonie die in het broedseizoen nogal eens agressief kunnen zijn. Maar nu was het heerlijk rustig en we genoten van de duinen en het wad.

Op het wad zijn een meeuw met haar jong, een kanoet en twee scholeksters aan een schijngevecht bezig over een stukje wad waar kennelijk veel te halen valt. De meeuwen druipen als eerste af, gevolgt door, verrassing, de twee scholekstere en de kanoet blijft triomfantelijk, borst vooruit op de mooie foerageerplek. Voor foto's te ver weg maar met de zeekijker heel mooi te volgen.

Vanuit een hoog duin vlak bij het Oerd kun je heel Ameland zien en aar het oosten Schiermonnikoog.
We fietsen nog even verder naar een duinovergang richting de Hon en genieten van de wind en de stilte.

Over wind gesproken: toen we om 12 uur richring het Oerd fietsten stond er een strakke oostenwind, flink wind tegen dus. Maar op de terugweg lekker wind mee. Nee dus! Rond 5 uur trok er een frontje over west Amland en draaide de wind naar west. Weer 11 km tegen de harde wind in fietsen. Dat was hard werken en bij Buren hebben we onzelf dan maar getrakteerd op een etentje bij "de Klok".

Rond acht uur terug op de boot, krantje lezen en allebei begonnen  aan een boek over Ameland: "Mijn Wadden"en "Retour Ameland".