woensdag 12 juli 2017

Dag 23 - Zomervakantie 2017 - Van Baltrum naar de glorious mud van Juist

Maandag 10 juli - Mooie tocht eindigt glorieus in de modder van Juist !

• Vertrek Baltrum 11.00 h. 3 uur voor HW
  • Aankomst Juist 16.10 h. 2 uur na W
  • Log : 25 zm  Totaal 198 zm
  • Minste diepte 1,20 m. bij afgaand tij in Juister WfW
  • Wind: O 2-3  afnemend O 1
  • Weer: Zonnig, helder, 22 gr. C

We kunnen pas laat in de morgen vertrekken vanwege de passage van het wantij onder Norderney. Een mooie ochtendwandeling langs het wad en daarna verse broodjes bij de bakker.

Het wad ten noorden van het haventje van Baltrum valt helemaal droog. Op weg naar Langeroog en Spiekeroog is dit de meest ondiepe passage.
We genieten van de stilte, de vogels en de zeekraal en andere wadplantjes. We konden de verleiding weerstaan om een maaltje zeekraal te plukken.

Middenin de kwelder staat een paal met een groene bovenkant. We hebben geen idee wat die paal daar doet, maar een zilver meeuw maakt er een mooie plek van met 360 gr. uitzicht op zijn territorium.

In het dorp is een warme bakker en een kleine supermarkt. Ineke doet inkopen voor een gerecht uit het "kombuis kookboekje". Iets met bruine bonen, paprika, gehakt, ui en knoflook.

Om 11.00 uur, 3 uur voor HW, vertrekken we met nog een paar zeil- en motorboten uit Baltrum. Er staat een zacht oostenwindje, het wantij van het Norderney WfW halen we makkelijk. Bij de oostpunt van Norderney liggen weer veel zeehonden. Het is net als de 3e dag in het Amboseli wildpark in Kenya: ja, ja, weer een giraffe, en ja hoor die troep leeuwen ligt nog steeds bij dezelfde GPS coordinaten als gisteren !
Maar vooral de jonge zeehondjes zijn natuurlijk aandoenlijk.

Onder Norderney viel de wind bijna weg en moesten we op het stuk wantij met stroom tegen de motor zachtjes bijzetten. De weersverwachting voor de komende dagen was niet best. Veel wind uit het westelijk kwadrant, regen en koud. We hadden daarom geen zin om Norderney aan te lopen en zeilden wat verder westwaarts, naar Juist. Daar zouden we dan 2 uur na HW aankomen en dat gaat nog makkelijk met 85 cm diepgang

Berekening klopte (thank you Mister Quicktide) en om 16.00 voeren we de haven van Juist binnen. De prik bij de havenmond iets te krap gerond, even vast maar snel weer los.
Een box was gauw gevonden, afgemeerd en Oeps; de box is "belegt" door een eilander en dus gaan we weer op zoek naar een andere box aan de andere steiger.
Geen probleem als je tenminste de aanwijzingen van Ineke opvolgt en de paal aan de kop van de steiger aan de buitenkant rondt. Maar Ap wist het weer eens beter, rood aan bakboord.
De modder stopte de Schone Waardin waardig af, tsssssjt....stop
Afgaand water, daar lagen we dan voor paal bij de paal.

Gelukkig kwamer er 6 sterke duitse mannen uit motorboten gerend en gooiden een lijn over. Het lukt ze om de boeg naar de kant trekken zodat we in ieder geval vast kunnen  maken.

Nou ja, het wordt vanzelf weer HW en over een uurtje of  6 komen we weer los en kunnen in een box gaan liggen.
Ap gaat aan de gang met allerlei lijnen om de boot redelijk vast te leggen zodat we bij opkomend tij niet alle kanten op drijven.

Klein afmeerborreltje in de kuip en Ineke gaat vrolijk aan de slag en maakt een smakelijke bonenschotel. Er komen nog wat nederlanders op de steiger om te vragen wat er is......... ramptoeristen ! Tja wat zou er nou toch aan de hand zijn ?

Vanavond om elf uur naar een boxje varen en morgen lekker uitslapen.

1. Oh lieve zeehondjes :-). Tja, altijd naar mama luisteren ;-) Leuk, om julie vakantie verhalen te lezen.