zondag 22 juli 2018

2018 Zomervakantie dag 25 - Duinkerken - Calais

Zaterdag 21 juli -  Aan de wind naar Calais

• Duinkerken - Calais 24 zm  - totaal 325 zm
  • Vertrek 13.10  h. Aankomst 18.45 h.
  • Wind: NW 2-3
  • Weer: Licht bewolkt, later zonnig, 22 gr. C.
's Morgens gaat Ap al om 8 uur om verse baguettes en pain de raisin voor bij de koffie. Het ziet er allemaal zo lekker uit bij die Franse bakkers !

Duinkerken was tot de Franse revolutie een stad in Frans Vlaanderen en er werd Vlaams gesproken. Vanaf 1833 mocht alleen in het Frans worden lesgegeven. Veel plaatsnamen hebben een Vlaamse oorsprong: Coudekerke, Gravelines (Grevelingen), Calais (Kales), Wissant (Witzand).

De Vlaamse cultuur is ook in culinair opzicht behouden gebleven:

Op de terugweg naar de jachthaven loop ik langs Les Halles, 6 visstalletjes waar de vis rechtstreeks van de kleine vissersboten verkocht wordt. Voor vanavond koop ik anderhalve kilo verse mosselen en een lekkere tong voor Ineke

Na een uitgebreid ontbijt met verse baguettes is er nog alle tijd om de (digitale) NRC te lezen en de boot zeeklaar te maken.

Om 13.10 gooien we los en om half twee zeilen we tussen de havenhoofden van Duinkerken. Er staat een zwakke wind uit NW, alles mooi bezeild en met 1,5 kts stroom mee maken we tocht 4,5 knoop.
5 zm ten westen van Duinkerken ligt de grote haven voor het laden/lossen van de grote vrachtwagen-combinaties naar Engeland. Berucht natuurlijk vanwege de vluchtelingen uit Le Jungle die zich in de laadruimtes verstoppen.
Een flink roll-on-roll-off schip komt ons tegemoet. We varen een stukje buiten het goed betonde vaarwater, geen probleem dus.

In Duinkerken, bij de hengelsportwinkel bij de jachthaven, heeft Ap een nieuwe paravaan met lijn en haken gekocht. De oude hebben we een paar jaar geleden verspeeld.
20 zeemijl hebben we de paravaan achter ons aan gesleept, maar geen makreeltje gevangen. We blijven het proberen !

Rond zes uur steken we de dwars van Calais de ondiepe banken over. Het is twee uur voor HW en er staat nergens minder water dan 3 m. Een paar grote zeiljachten gaan pas 2 zm westelijker terug  richting Calais, die moeten dus 4 zm omvaren.

De mooie jachthaven van Calais ligt in een 'tidal basin' en de keersluis staat open van HW -2 tot HW +2. Voor de brug liggen een heleboel grote meerboeien, we knopen aan eentje vast en nemen vast een stokbroodje met Camembert.

We moeten drie kwartier wachten, de grote jachten die (niet) om moesten varen komen nu ook binnen. Om kwart over zeven gaat de brug open

We krijgen van de vrolijke en weer charmante 'capitaine' een ligplaats aan een langssteiger. Prachtig. Het afrekenen bij het havenkantoor duurt lang, want de bemanning van een groot zeiljacht uit Litouwen (in twee weken hier naar toe gezeild) spreekt geen Frans en nauwelijks Engels. Je moet hier een officieel document laten zien waarop de gegevens van het schip staan.(Een ICP of de verzekeringspolis) en dat begrepen de Litouwers niet. Maar met m'n beste Frans kwamen we er uit.
Liggeld is hier rond de 20 Euro per nacht, zelfde als in Duinkeren.

Wezetten e pannen op het vuur en een kwartiertje later genieten we van verse mosselen en een gebakken tongetje met stokbrood.

Vlakbij de haven is het kermis, veel lawaai, veel Michael Jackson en dreunende bassen. We hebben goed zicht op het bungee-jumpen, wat ziet dat er eng uit zeg. Het festijn gaat door tot 1 uur 's nachts, een paar oordoppen doet wonderen.