maandag 9 juli 2018

2018 Zomervakantie Dag 9 en 10 - Via Herkingen naar het Veerse Meer

Vrijdag 6 juli - Schone Waardin gaat op weg naar Middelburg
  • Ouddorp - Herkingen 12 zm - totaal 224 zm
  • Vertrek 14.45 h. Aankomst 17.45h.
  • Wind: NNW 2-3
  • Weer: Onbewolkt, zonnig, 26 gr. C.
Een week hebben we samen opgetrokken met 5 NB's, vanaf Ouddorp gaan alle schepen weer hun eigen gang. Sommigen blijven nog een dag in Ouddorp liggen, anderen gaan de Grevelingen verkennen. Jur & Margareta en Sybren zijn gisteravond per auto vertrokken naar Zeist.

Ineke moet maandag en dinsdag nog werken in Zoetermeer en gaat dus zondagmiddag met de trein naar Leidschendam. We varen in 3 etappes naar Middelburg, Ap blijft daar een paar dagen liggen en gaat bij broer Feike en schoonzus Marijke in Vlissingen naar de halve finales WK kijken.

's Morgens in Ouddorp doet Ap nog wat klusjes aan boord en drinkt een prima espresso op het mooie terras van het havenrestaurant. Ineke is pas sinds gisteren aan boord en haalt de sociale contacten weer aan met de bemanningen van de andere boten
Om elf uur vertrekt de Wind & Water richting Kats en om kwart voor drie wordt de Schone Waardin uitgezwaaid door de Kuum, IJsvogel, Windroos en Madame Rosa.
Er staat een zacht NNW windje en we zeilen rustig richting Herkingen.

Het gaat niet hard, 3-4 kts, maar we hebben alle tijd en zeilen langs de mooie natuurgebieden langs de Hals richting Herkingen. Het is erg vertrouwd vaargebied, we kennen de Grevelingen goed, want we hebben van 2002 t/m 2013 in Herkingen gelegen.
Om 17.10 h. zijn we  in de toegangsgeul, links achter  zijn de steigers voor kleine bootjes. We krijgen een box op F4, vlak naast de box waar we altijd lagen.

Twee jaar geleden is er een nieuw havenkantoor / sanitair / verenigingsgebouw neergezet. Gefinancierd met leden participaties van Euro 5000,-.  Gebouw kostte 8,5 ton en heeft voor nogal wat problemen, verhoogd liggeld en tweespalt gezorgd binnen de WSV.

We varen naar ons boxje F4, dat voelt heel vertrouwd. We maken nog een restant nasi klaar en om 8 uur gaat Ap richting de grote nieuwe kantine van de WSV om naar de WK kwartfinale Belgie - Brazilie te kijken.  Mooi grootbeeld scherm en een stuk of 12 kijkers. Spannend ! België wint met 2-1, en de Palmkes smaken prima !

Zaterdag 7 juli - We gaan zwemmen in het schone Veerse Meer !

• Herkingen - Schelphoekplaat (Veerse Meer) 23 zm - totaal 247 zm
  • Vertrek 15.00 h. om 15.45 h. door de sluis. Aankomst 20.55 h.
  • Wind: Noordelijk 2-4
  • Weer: Licht bewolkt, zonnig, 25 gr. C.

Ineke slaapt lekker uit, nog moe van drie dagen werken en een flink feestje in Ouddorp de vorige avond.  Ap regelt een leenfiets bij de havenmeester, gaat bij Watersport v.d. Velde een gastank ruilen en doet wat boodschappen bij de vrij nieuwe Coop supermarkt. (Daar had de vorige avond een junk een grote ruit ingeslagen op zoek naar geld).

Aan de D-steiger ligt De Waere van Ed en Margret, een half tonner Waarschip die Ed in nogal slechte staat heeft gekocht en prachtig heeft gerestaureerd. Een meerjarenproject, maar het resultaat mag er zijn. Met hun vorige schip, het Waarschip 730 Jaafke, zijn ze in 2008 en 2009 mee geweest met Toerzeilers tochten 'Rondje Zeeland' en de 'Franse Slag' , naar o.a. Oostende, Boulogne, Gravelines, Ramsgate, Dover en de Baai van de Somme.

"De Waere" mooi gerestaureerd door Margret en 'Master Plywood' Ed
Ed geeft nog wat tips hoe we het beste onze tafel in de kajuit kunnen verkleinen, klinkt goed, ziet er voor mij ingewikkeld uit met neerklapbare delen. Ik denk dat Ed een mooie onderhandse opdracht heeft voor de komende winter !

Rond 3 uur varen we de havengeul uit, kluiver nog een half uurtje bij. De sluis van Bruinisse is verbazend rustig, we kunnen bijna zo doorvaren. Maar we zijn ook wat laat in het afgaand tij richting Oosterschelde. Rond HW Bruinisse kan die Grevelingensluis erg druk zijn en niet iedereen houdt zich aan de 'sluisetiquette'

Na Bruinisse de bekende route, stuurboord uit en op de Keeten staat een prima windje. We hebben nog een uurtje of twee de stroom mee en naderen snel de Oosterscheldebrug. Ineke neemt de helmstok en komt geleidelijk in de zeilmodus !

We zien deze vakantie veel zeeverkenners, de Nederlandse scouts in oude Lelievletten, de Belgen in mooie Drascombs. Daar is scouting toch meer voor de elite.
Een groep kokmeeuwen voert een acrobatische luchtshow op, dat zijn toch goede vliegers .

Vanaf de rood-witte Keeten-B ton gaan we vlak langs de zandplaten bakboord uit en pikken de eerste vloedstroom op. Dat schiet lekker op en om zeven uur zijn we bij de Zandkreeksluis. We schutten als enige boot.... Op het Veerse Meer is het met weinig wind lastig zeilen, de vaarweg slingert alle kanten op en er staan veel bomen langs de kant. Rustig motorzeilen dus.
In Wolphaartsdijk zien we de Wind & Water aan de passantensteiger liggen, motorpech !

Vanaf Kortgene vaart een hetelucht ballon met ons mee, verderop vaart er nog een. Mooi gezicht in het avondlicht.

We weten van eerdere tochten dat er bij de Schelphoekplaat mooie ankerplekken zijn met 1 m. diepte. Dat moeten we hebben want het onderwaterschip moet worden schoongemaakt.
Ed heeft voor hun Waarschip een handige borstel met verlengde steel gemaakt :

De aanlegsteiger van de Schelphoekplaat ligt goed vol, maar we waren toch al van plan om te gaan ankeren.
Om 20.55 h. laten we het anker vallen in 1 m. diep water en we gaan de 'Schone Waardin Special' klaarmaken: Hollandse Rijsttafel.

De avondstemming is sereen en mooi, twee Zeeuwse Zilvermeeuwen houden de wacht. Nog een afzakkertje in de kuip en we gaan zeer content te kooi.